قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة
قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة

قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة

قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة

هنقدم مع بعض طريقة عمل الزبادى فى البيت ، طعمها رائع يكفى انك بتكونى عارفة المصدر ومتطمنة لها ، الزبادى مفيدة جدا للجسم وتساعد على الهضم وانتظام حركة الأمعاء ، تناولى كوب يوميا كل صباح لتتمتعى بصحة وحيوية .

المقادير:
ا كيلو لبن
ملعقة صغيرة زبادي
ملعقة صغيرة سكر

قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة
قدمى الزبادى فى البيت مثل الجاهزة

طريقة التحضير:
اغلى اللبن كويس واتركيه لحد مايبقى دافئ ، وبعدين تجيبي معلقة الزبادي وذوبيها كويس مع معلقة السكر ، بعد كده تضيفيهم على اللبن .
احضرى صينية بغطاء يكون مقاسها مناسب لعدد الأكواب اللي هتحطي فيها الزبادي (غالباً كيلو اللبن بيعمل من 5 إلى 6 أكواب زبادي) وتحطي في الصينية دي ماء دافئ ( حوالي نصف الصينية) وبعدين تسخني الغطاء بتاع الصينية على عين البوتجاز ( حوالي 30 ثانية ).
ثم ضعى كوبايات اللبن في الصينية وتغطيها بالغطاء الدافئ وتغطي عليها بفوطة أو ملاية أو أي شيئ يضمن ليكي أن الجو المحيط يفضل دافئ لمدة 3 ساعات.
بعد مرور الـ 3 ساعات ممكن تفتحي وادخليها الثلاجة.

ملحوظة :
_ إذا زاد سخونة اللبن أو الماء اللي في الصينية ممكن الزبادي يطلع منك ساءل شوية وعليه شرش (ماء من فوق ) .
_ إذا كان اللبن أو الماء باردين (موصلوش لدرجة الدفئ المطلوبة ) بعد ال3 ساعات هتلاقي الزبادي غير متماسك ، تقدري في الحالة دي إنك تسخني الماء اللي في الصينية مرة أخرى .
_ يمكنك عمل زبادي مثل طعم زبادي جهينة وده بإستخدام لبن جهينة أو أي لبن مبستر ، وكمان تقدري تزودي عليه أي نوع فاكهة قطع من الفواكه المفضلة لديك .
_ الطعم اللازع سببه زيادة كمية الزبادي المذاب في اللبن .

قيّم هذه الوصفة

عن همس

همس محررة موقع وصفات اكل عربية ، متخصصة في الكتابة عن جديد الوصفات الشرقية والغربية ، يمكنك زيارة صفحتها على الفيس بوك تحت اسم "همس فاشون"

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *